Rysslands anfallskrig mot Ukraina och dess påverkan på Östeuropa

tisdag 30 januari 2024 12:00-13:00, Edsbacka Krog, Sollentunavägen 220, 191 35 Sollentuna, Sverige
Talare:

Lina Sigurdh

(Klicka på den blå rubriken ovan) Hur den ryska invasionen av Ukraina har påverkat Östeuropa och i synnerhet de länder som 2022 ansökte om EU-medlemskap: Georgien, Moldavien och Ukraina. Varför sökte länderna EU-medlemskap? Hur långt har de kommit i processen och vad betyder det egentligen? Vad finns det för utmaningar med deras ansökan, både från EU:s sida och ländernas egen sida?

I länken nedan har Lina beskrivit problemen kring EU:s utvidgning och Georgien.  Se länken.

På Utrikespolitiska Institutets (UI) gymnasiedag var Lina förste talara på temat Östeuropa, Ryssland och EU. En mycket intressant övergripande genomgång av situationen i länder som Moldavien, Georgien, Armenien, Abschasien och Ukraina. Du kan lyssna på Linas föredrag via länken.

Är du intresserad av att fördjupa dig ytterligare så finns två intressanta bakgrundsprogram att beskåda. Om Ukraina via länken. Om Georgien på AxessTV "Ryssland i Georgien," bakom betalvägg.

Lite om Lina Sigurdh (dotter till vår klubbmedlem Jan Sigurdh):

Under hösten 2023 praktiserar jag som analytiker på Centrum för Östeuropastudier vid Utrikespolitiska institutet. Praktiken är inom ramen för mina studier i Mastersprogrammet Ryska och internationella relationer vid Uppsala universitet, där jag planerar att ta examen våren 2024. Fokus för mina studier är rysk inrikes- och utrikespolitik och hur det ryska språket används som politiskt maktmedel. På Centrum för Östeuropastudier breddar jag min expertis och fördjupar mig i frågor om inrikes- och utrikespolitik samt EU:s utvidgningspolitik i Östeuropa; det vill säga Armenien, Azerbajdzjan, Belarus, Georgien, Moldavien, Ryssland och Ukraina. Se gärna Linas senaste avhandling https://sceeus.se/en/publications/the-2023-eu-enlargement-package-implications-for-ukraine-moldova-and-georgia/